tisdag 17 juli 2007

Jag bär vapen och ett hjärta


Jag vill ha ett vapen att försvara mig med, jag vill ha världens vackraste kropp, jag vill att natthimlen beskyddar mig, jag har vansinne i huvudet, jag har guld i händerna, jag är kvinna, jag är man, jag är allt, jag är ingenting, jag avskyr flickor som är för flickiga, jag har ingenting av en normal flicka, jag tappar rösten, jag vinner ett hjärta, jag dricker en iskall öl, jag dansar ensam framför sovrumsspegeln, jag har ingenting tyst och stilla i mig, allt rör sig, allt skriker, allt förändrar sig, jag lämnar det verkliga livet, jag är en hemlighet…Nina Bouraoui
(Målning: Schiele)

7 kommentarer:

Tina sa...

Blir lätt förälskad i Schieles bilder (tänk så lätt förälskelsen kan vara när den är förbehållslös). Jag inser att jag läst för lite av Bouraoui.

Niklas sa...

Hej Signe! Visst är förälskelsen enkel när den är förbehållslös. En möjlig förklaring till att det är så beror kanske på att vi inte behöver ta något ansvar. Men på något sätt tycker jag att du är förlåten i detta fall.:) Vi är ju förälskade i samma motiv. Och jag förlåter ju mig själv, å det bestämdaste!:)

Anonym sa...

Schieles målning, tillsammans med Bouraouis ord, ger ordet "gatflicka" en ny innebörd. I alla fall för mig.

Niklas sa...

Hej Ulrika! Det här låter intressant. Hur menar du?

Anonym sa...

Du kan titta på bilden och bara se en smusig, sårig flicka klädd i trasor. Någon att tycka synd om. Kanske en prostituerad av låg rang, dvs en gatflicka. Likt en skabbig katt utan hem - herrelös - smyger de omkring i de mörka hörnen av gatan. Gatan och staden är mannens: en förlängning av hans tankar och nerver. Ett nätverk.


Eller, så kan du - ackompanjerad av Bouraouis ord - se en tuff tjej som regerar gatan. Hon slåss om hon måste, tar för sig. Är inte rädd för att bli skitig; få blåmärken och sår. Inte heller för att vara sexuell varelse och vilja ha "världens vackraste kropp". Hon är kvinna. Och man. Likaså ingenting. Eller som Södergran skriver: ett neutrum.

Så i ordet "gatflicka" finns det hårda och det mjuka; det manliga och det kvinnliga; det skitiga och det rena; logiken och känslan; det kultiverade och det vilda... Allt och inget.

Niklas sa...

Vackert Ulrika. Jag är synnerligen nöjd med svaret! Tack!!

Tina sa...

jag förlåter oss