fredag 24 augusti 2007

Jag har en påträngande kropp


Jag har en påträngande kropp. Jag förnekade länge männens åtrå för mig, jag tyckte ofta att den var opassande, det är inte mitt algeriska liv som förklarar det, utan något annat, i min kvinnlighet och i det som jag uppfattar i kvinnligheten i allmänhet när den förenas med manligheten, någonting oanständigt, som man inte skulle kunna säga, någonting som kväver, det är som den där drömmen som min syster berättar om, hon är omsluten och krossas sedan av en svart massa, det finns ett band till en kropps besittning av en annan kropp; den krigsrelationen existerar inte mellan kvinnor. Där finns den där scenen i ”Mulholland Drive”, den där hänförelsen hos kropparna, där finns en öppning och inte en erövring, där finns en spegeleffekt, sedan en förstoringsglaseffekt, det gäller inte längre bara kvinnor utan fulländade kroppar vars spänningar inte är livsfarliga. Det blir genast en kärlekskontakt, eller mer än så, det blir en kärlekssexualitet, som inte kan definieras. Nina Bouraoui
(Fotograf: Helmut Newton)

Inga kommentarer: