tisdag 27 november 2007

Immun mot fanatism


För många år sen, när jag ännu var barn, förklarade min särdeles kloka farmor i mycket enkla ordalag för mig skillanden mellan jude och kristen – inte mellan jude och muslim utan mellan jude och kristen: ”Du förstår”, sa hon, ”de kristna tror att Messias har varit här en gång och att han säkert en dag kommer att återvända. Judarna hävdar att Messias ännu inte har kommit. På grund av detta”, sa min farmor, ”på grund av detta har det förekommit så mycket vrede, förföljelse, blodsutgjutelse, hat…Varför? Varför kan inte alla helt enkelt vänta och se? Om Messias kommer och säger ’hej, så roligt att se er igen’, får judarna ge med sig. Om å andra sidan Messias kommer och säger ’god dag, så trevligt att träffas’ får hela den kristna världen be judarna om ursäkt. Under tiden får man leva sitt liv och låta andra leva sitt”, sa min kloka farmor. Hon var definitivt immun mot fanatism. Hon kände hemligheten med att leva förutsättningslöst, med olösta konflikter, med det faktum att andra människor är annorlunda. Amos Oz
(Fotograf: Andrzej Dragan)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du påminde mig om Amos Oz - jag har länge gått och tänkt på att jag ska läsa "Hur man botar en fanatiker" - läste om den när den var ny. Och nu finns den för 32 kronor på adlibris. Mina bokhyllor bågnar och stönar visserligen - men Oz måste klämmas in någonstans...
Vet inte var denna text kommer ifrån - men den låter som om den skulle komma därifrån.

Niklas sa...

Hej Guldkorn! Det är just den boken. Jag har precis läst ut den och det roliga var att när jag satt i lugn och ro och läste i sjukhusets stora matsal kom en kollega och satte sig. Han undrade vad jag läste och när han såg boken så undrade han om jag ännu läst just det jag citerade i detta inlägg. Jag bläddrade tillbaka några sidor och visade att jag dragit ett streck just vid dessa ord.:) 32 kronor är billigt, boken är så tunn att du nästan kan använda den som bokmärke i en annan bok. Hoppas du gillar den, det gjorde jag.

Jag har läst ditt mycket, mycket intressanta inlägg om Sonia Delaunay. Alldeles lysande och belysande!