tisdag 30 oktober 2007

Våra jag består av det förflutnas dagar


Det förflutnas dagar lagrar sig småningom över dem som ligger ännu längre tillbaka och begravs i sin tur av dem som följer efter. Men varje förfluten dag har deponerats inom oss som i ett jättelikt bibliotek där det finns ett exemplar av uråldriga böcker som förmodligen ingen någonsin kommer att fråga efter. Men om denna dag ur det förflutna tränger fram genom senare epokers halvgenomskinliga massa, stiger upp till ytan och breder ut sig inom oss så att den helt täcker oss, då kommer för en stund namnen att återfå sin forna innebörd, människorna sitt forna ansikte och man själv sitt dåvarande sinnestillstånd, och man återupplever, med en obestämd men uthärdlig och övergående smärta, de problem som för länge sedan blivit olösliga och som då ängslade en så mycket. Jaget består av alla de tillstånd man i tur och ordning befunnit sig i, lagrade på varann. Men denna lagring är inte orubblig som bergarterna i ett berg. Ständiga omvälvningar kommer äldre skikt att stiga i dagen. Proust
(Fotograf: Aleksei Pechnikov)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Precis... Var är det från?

Niklas sa...

Hej Maria! Ja, jag håller med dig, jag gillar också Prousts beskrivning av hur våra jag formas. Det är ur På spaning efter den tid som flytt, bok VI, sid 124 (utgåva 1978, gröna band).

Anonym sa...

Åh tack! Jag ska läsa om de där banden - det förändras i takt med att man själv förändras.

Anonym sa...

Vill berömma dig för din fina blogg! Det är en njutning att titta in, inte minst för alla vackra bilder! Jag har också en fråga om ett textstycke av Proust, nämligen det från 20 sept med rubriken Tystnaden. Var kommer det ifrån? (Om du nu minns vill säga!)

Niklas sa...

Hej Jenny! Tack för dessa ord, det uppskattar jag väldigt, väldigt mycket att få höra. Vad gäller citatet ifrån den 20 september så kommer det ifrån bok III, sid 112. Tystnaden kan verkligen vara outhärdlig.

Anonym sa...

Ja det kan den verkligen. Jag har inte läst Proust, det har känts som ett stort projekt på något vis. Men tack vare dig ska jag nog göra det. Vissa stycken du lagt ut på bloggen går rakt in.

Tack så mycket för snabbt svar!

Niklas sa...

Hej Jenny! Jag förstår att det känns som ett stort projekt, det finns så mycket man vill läsa och att ge sig i kast med Proust kräver onekligen en hel del tid, men förhoppningsvis kompenseras detta av bokupplevelsen. Själv läste jag, bland annat, ”På spaning” när jag gjorde så kallad AT-tjänstgöring under 21 månaders tid i en liten stad i Småland, då hade jag både mörka vinterkvällar och ljusa sommarkvällar till förfogande. Jag läser långsamt.
Det kommer fler citat ur dessa böcker som jag hoppas du kommer att gilla. Tack igen för dina snälla ord.

Anonym sa...

pratar han om Freuds teori om det Omedvetna, Jaget, och Överjaget tro?

Niklas sa...

Hej Dyslektikern! Vilken intressant fråga! Jag vet inte, men jag är lite tveksam till att det är vad Proust tänker på. Men jag förstår vad du menar.
När jag läser Proust så får jag bilden av att vårt Jag är just en samling minnen som utgörs av hur vi varit i vissa stunder under vår livstid. Dessa minnen kan vara mer eller mindre oförvanskade, men alla bär de med sig något som formar den människa vi är i nuet. Freud, vill jag minnas, menar att Jaget skall skiljas ifrån Överjaget och Detet, men båda har inverkar på Jaget. Minnet utgör inte hela Jaget.
En likhet jag ser så här spontant är att de båda ser det förflutna som en nödvändig källa till att förstå oss själva och våra handlingar, Freud placerade sina patienter liggande fritt associerande på en soffa medan Proust såg skrivandet om det förflutna som en väg till att förstå sig själv.
Men som sagt, jag känner till för lite om detta och har inte tänkt på det förut. Kanske någon annan vet och kan hjälpa oss?

Anonym sa...

mhm ja ok då hänger jag med lite bättre:)intressant!!

ja vi får se om någon känner sig befogad att svara!!

Anonym sa...

Borde väl också läsa På spaning nån gång - så att jag förknippar titeln med något annat än Monty Python and the girl with the biggest tits...

Vilket iofs inte är fy skam - Monty Python kunde nog sin Proust.

http://www.youtube.com/watch?v=LL0ZwTXMj1A

Anonym sa...

PS: http://www.youtube.com/watch?v=XxKiodccVRY

Niklas sa...

Hej Guldkorn! HAHA, ja, den sketchen hade jag inte sett på ett tag, men boken läste jag som tur väl innan!:)
Jag gillar Palin väldigt mycket, vilken berättare! Vilken humor! Tack för tipsen, Jag lär se MP-prousttävling många gånger till, kanske fundera på att ställa upp själv?:)