lördag 14 mars 2009
Transaktion av konstellation
Det får inte heller glömmas bort att porr och prostitution inte är könsbundet. Det är inte bara män som köper sex av kvinnor. Transaktionerna sker i alla olika konstellationer, kvinnor säljer sex till män, män till kvinnor, män till män och kvinnor till kvinnor. Dessutom finns transpersoner som säljer och köper sex. Det håller alltså inte att definiera porr och prostitution som mäns våld mot kvinnor. Petra Östergren
(Fotograf: Okänd)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
16 kommentarer:
Har länge tänkt läsa den boken, skönt att se exempel på vettig argumentation i frågan.
Mycket bra bild.
Att du inte illustrerar något riktigt djupt med en erigerad clitoris ser jag stundtals som aningen fegt. Porren säljer den konvetionella synen. Den citerade texten skulle vinna på en revolterande bild.
Jag tycker inte om flickan här. Mannen är en dildo, helt ok som sådan.
Hej Svalka!
Jag håller på att läsa den, ett intressant avbrott ifrån all annan läsning.
Tillsammans med Dolillets avhandling utgör de här i Sverige en tydlig kontrast till den syn de flesta av oss vuxit upp med, dvs all pornografi är ett våldsförtryck om kvinnor, de kvinnor som säger att de vill prostituera sig är offer för övergrepp tidigare i sina liv.
Så här långt i boken så påstår Östergren att det finns uppsjö av pornografi som inte stämmer med denna rådande bild. Hon vill också, tror jag, måla upp en bild av prostitution som ett möjligt arbete som man kan välja utan att ha blivit utsatt för övergrepp tidigare eller tvingas in i.
Jag läste i det senast numret av Fokus att dramatikern och regissören Margareta Garpe också tycker att Petra Östergrens och Dolillets böcker är välkomna inslag i debatten men ”prostitution förblir förtryck och sexköpslagen anger en viljeriktning för samhället som jag gärna skriver under på. Tillgång till sex är faktiskt ingen mänsklig rättighet.”
Som studerande i filosofi, Svalka, är det inte intressant hur vi slänger oss med fraser som ”mänsklig rättighet” i stort sett om vad som helst? Jag vet inte om någon hävdar att tillgång till sex är en mänsklig rättighet, men om man får tolka Garpe lite raljant så är en önskan att få sälja sex något som uppenbarligen går emot de mänskliga rättigheterna.
Men som sagt, jag har ännu inte läst hela boken.
Hej Britta!
Det var en bra idé, det har jag inte tänkt på. En erigerad klitoris är allt annat än skrämmande och om jag hittar någon som passar till någon text jag har så lär inte någon rädsla hindra mig från att kombinera ihop dem.
Jag håller dock inte med dig om att en erigerad klitoris till denna bild vore ett bättre val, men respekterar din åsikt. Kvinnan på bilden ser kåt ut och är villig att köpa det hon vill ha. Varför tycker du inte om henne?
Tack för tipset och kommentaren!
Hej Niklas!
Jag tänkte bara bifoga en liten kommentar, det du sade om att författaren försöker måla upp en bild av prostitutionen som ett möjligt arbete. Det skulle vara intressant att överväga. Vi som pratar om dagens sekulariserade samhälle, där inga tabun finns, där sex är naturligt och bra - varför förpassas prostitution och dylikt till undervärlden, där den har möjlighet att komma bortom all kontroll? Varför är det skamligt, smutsigt och dåligt? I antikens Rom hyllades kurtisanerna, de hörde till ett förmöget och respekterat samhällsskikt. Vad har hänt sedan dess? Idag har ju en prostituerad inte någon särskilt hög status.
Skönt att en man kan förstå också den kvinnliga erektionens betydelse.
Skrämmande kan det väl aldrig vara om man har det rätt ställt mellan öronen? Vare sig man är man eller kvinna?
Garpe verkar ju vara helt ute och cykla, sexköpslagen hindrar potentiella kunder från att lagligen köpa sex, men inte prostituerade från att sälja det, så hur hon får in förtryck i ekvationen har jag svårt att se. För hon menar väl inte att köparna förtrycks av säljarna?
Det är nämligen en sak att prostituera sig på eget bevåg, en annan att tvingas till det. Faktiskt påtalas ofta en skillnad mellan prostitution och sexuellt slaveri. Såvida man inte omyndigförklarar den som träffat valet blir det därför först i det senare fallet rimligt att prata om förtryck ... Enligt sans.nu rör det sig om en minoritet som tvingas sälja sex, exempelvis via trafficking. Kontentan av det hela är att prostitution inte är lika med förtryck, medan sexuellt slaveri å andra sidan är det per definition.
Sedan är alltid lite svårt att förstå vad i hela friden folk menar med "mänsklig rättighet". Påfallande ofta verkar man anta att det rör sig om något slags naturrätt utifrån dimmiga föreställningar om en mystisk objektiv moral, vilken i sin tur naturligtvis aldrig definieras. Det dunkelt sagda ...
Det sociala kontraktet är verkligen inte detsamma som "objektiv moral". Precis som begreppet antyder rör det sig om en pragmatisk överenskommelse som på sin höjd kanhända ter sig 'objektiv', men, som vi alla vet är det ingen bra idé att härleda 'vara' från 'böra'.
Låtom oss i övrigt entusiasmeras och i allt väsentligt erigeras.
Det är en mycket intressant och viktig diskussion ni för. Jag kom osökt att tänka på en text jag hade i min blogg för ett par år sedan, en text som väckte våldsamma reaktioner. Eftersom den inte finns kvar i bloggen kan jag inte låta bli att ta med den här:
Han kom in i hennes rum direkt från gatan. Rummet var rött. Hon sa "Välkommen". Hennes bröst pekade mot himlen, upp över kanten på linnet. Hennes mage var slät och ung. Han sa "Jag vill inte knulla, bara smeka dig lite". Hon höjde sina händer och sa "Det blir precis som du vill". När hon klätt av sig naken sa han "Du är så vacker". Hon måttade blygt med fingrarna och sa "Bara så här mycket". Medan han smekte hennes bröst blinkade lamporna därutanför i kanalernas vatten. De lade sig ner och han tryckte sina läppar mot hennes mage, han slickade försiktigt på hennes anonyma hud och hon sa "Blir du lite upphetsad?". Han fick stånd och måste hejda sin rörelse för att inte tränga in i henne. När musiken tyst kom från CD-spelaren och han kunde urskilja Sades röst, berättade hon kort om sitt liv, hur hon som sjuttonåring kommit till staden i Europa för att arbeta i sin fasters butik, hur hon nu, lika många år senare försörjde sig i det röda ljusets sken och hur männen kom till henne för att se hennes späda, mörka kropp. Hennes bröst fyllde hans händer och han upprepade att han fann henne mycket vacker. "Du är en fin man" sa hon till honom och när han såg henne smeka sig själv gick det för honom. De skildes åt i dörren, hon klappade honom ömt på kinden och sa "Ta väl vara på dig".
Innan han gått in till henne hade han aldrig kunnat föreställa sig den ömhet och självklarhet som mötte honom. Han kunde inte gå tillbaka hem, han satte sig på en krog där Cry me a river sjöngs från högtalarna, han beställde in en stor öl, drack den i djupa klunkar och såg sig omkring. Lokalen befolkades av män som han själv, på väg hem eller på väg djupare in i detta kvarter, där anonymiteten var en garanti också för den ömmaste beröring.
Hej Noémi!
Din kloka funderingar kan jag bara skriva under på, men har som väntat inga svar att ge. Kanske kan Östergren ge oss några svar. Vi får se.
Men om jag får spekulera vad gäller vad som hänt sedan romartiden så undrar jag om inte kristendomen är en del av förklaringen. Oavsett om man är kristen eller inte så har många människor i kristendomens namn inte sett med blida ögon på sexualiteten.
Men vad gäller vår tids debatt om porrens och prostitutionens vara eller icke vara, så är nog feministerna inte kritiska mot dessa företeelser för att de skulle vara syndiga, utan snarare förtryckande.
Således har vi möjligtvis kristendomens syndbegrepp och feminismens (den del som är emot) förklaringsmodell till kvinnoförtryck att ta i beaktande till varför det ser ut som det gör idag.
Tack för kommentaren!
Hej Britta!
Jag tror nog att jag delar min syn på kvinnlig sexualitet och lustuttryck med många män, och kvinnor. Vackert och lustfyllt är det när en kvinna visar sin lust och när den blir synlig ända ner på klitorisnivå, inklusive den fuktiga blygden. Brandens passionerade lågor hämtar sin kraft därur.
Tack för kommentaren!
Hej Svalka!
Garpe visade dessvärre inte några prov på övertygande argumentation, men hur ofta ser man det i en krönika. Syftet verkade snarare att visa att hon orubbligt stod fast vid samma tankar som hon alltid gjort och att det var det enda rätta.
Hehe, jag anade nog att du skulle gå igång på mänskliga rättigheter, denna såpbubbla av naturrätt. Mycket väl skrivet, Svalka. Den objektiva moralen gör sig hörd i många sammanhang, men varje gång man söker dess natur och ursprung dör klangen ut.
Tack för dessa ord!
Hej Thomas!
Jag är mycket tacksam för att du lät lägga in en text som försvunnit ifrån din blogg. Jag har inte läst dem tidigare. Orden, (är de dina?), berör just den del av sexsäljande som väcker mycket känslor.
Texten problematiserar frågan på ett mycket bra sätt tycker jag. Det skulle ha varit intressant att läsa reaktionerna du fick och jag hoppas många av dem var genomtänkta och tydliga i sin argumentation.
Tack för att du delar med dig.
Niklas
ja, det är min text, den ingår i en svit texter där det mesta är opublicerat.
Vilka drömmar du har - att reaktionerna skulle vara genomtänkta och tydliga. Bara det senare, tydliga i sitt förakt och sin nedlåtenhet. En enda människa, en för mig okänd person som dock hade kunskaper om fadokulturen, förstod texten och tyckte om den. Det fanns annars faktiskt människor som reagerade med så mycket hat att de uttryckte det tydligt. Det var ett av flera skäl till att jag tog bort den och några andra ur bloggen.
Tack för din reaktion, den gjorde mig glad.
Om du fortfarande är intresserad av det jag vill sända dig - speciellt som du uttryckte ditt intresse för det jag skrivit om Kértesz så står erbjudandet kvar.
Hör av dig mailvägen i så fall.
Allt gott, Thomas
Hej Thomas!
Jag är verkligen ledsen över att jag inte hört av mig. Jag är bara glad över ditt erbjudande och har mest gått runt och varit nöjd med tillvaron.
Nu när du nämner Kértesz lär du knappt hinna öppna din mailbox...:)
Så, det var som jag befarade, hat och förakt genomsyrade din mailbox. Men individen som skrev något positivt till dig, den enda, den måste ha stått ut som en ros ur en nässelhög för att använda en metafor ifrån Tolstoy.
Tänk så lätt det är att låta hatet porla över tangenterna.
Kolla din mailbox!:)
(Ingen tycker om språkpoliser, men jag kan inte låta bli att rätta... det stavas Kertész...:))
Noémi,
det har du alldeles rätt i, och eftersom jag nu skrivit om honom så mycket och dessutom har med honom i min nya bok är det lite pinsamt att jag stavade fel. Jag gillar språkpoliser! Tack ska du ha.
Skicka en kommentar