torsdag 3 april 2008

Jag stöter dig ifrån mig


Jag stöter dig ifrån mig
bara för att så mycket häftigare omfamna dig
i nästa stund av åtrå
som är – motstånd: Mitt väsens fiende
till liv och kraft
- Vad är ditt namn
- Smärta heter jag. Och du?
- Smärta heter också jag
Räck mig din hand, jag skall spå dig
lika fort som du räknar håren i min fläta
Här är den! En dom över tiden
Så många och så mörka hårstrån kan du aldrig skilja
från varandra
- Och du! Du skall se detta tecken i min hand
som ingen annan har
och som ögonblickligen kan tydas
- Skjut mig från dig
Jag vet, du gör det för att så mycket häftigare
omfamna mig
i nästa stund av liv
- Vad är ditt namn
Du som talar så egendomligt!
- Mitt namn är njutning
och vad heter du?
- Njutning heter också jag
- Se, i din hand lägger jag min tjocka fläta
förtroendefullt, som om du vore jag själv
eller jag vore du
- Först nämnde du dig Smärta, sedan Njutning
Fort! Har du flera namn?
- Ja
- Är två namn som utplånar varandra inte nog?
Måste jag kalla dig icke-Njutning
Det vore annars sant och mer än sant
Två smärtor som tar ut varann, en Njutning

Gunnar Ekelöf
(Fotograf: Gordon Denman)

Inga kommentarer: