torsdag 27 mars 2008

Schopenhauers paradox


Liksom det rikhaltigaste bibliotek, när det inte är ordnat, inte gör så stor nytta som ett måttligt stort som är väl ordnat, så är den största mängd av oordnade kunskaper, som inte har genomarbetats av eget tänkande, mycket mindre värd än en mindre kvantitet, som är väl genomtänkt. Ty först genom det allsidiga kombinerandet av vad man vet, genom varje sannings jämförelse med alla andra, tillägnar man sig fullständigt sitt eget vetande och får makt över det. Men man kan blott genomtänka, vad man vet, och därför bör man lära sig något; men man vet dock blott, vad man har tänkt igenom. Schopenhauer
(Fotograf: Meglesz)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ordnad kunskap är för mig kompetens. Innebär då att oordnad kompetens är kunskap. Oordnad kunskap det är information.

Vi lever i ett informationssamhälle, vilket kan ses som ett gigantiskt oordnat bibliotek. Allt finns där, men det gör oss inte automatiskt upplysta.

Niklas sa...

Hej Anonym! Intressant. Först tänkte jag att du satte ett ekvivalenstecken mellan ordnad kunskap och kompetens, men sen säger du att oordnad kompetens är kunskap. Således, tror jag, att du menar att när kunskapen blir ordnad så blir den till kompetens. Det ena implicerar det andra som man säger inom logiken.:)
Men om sedan kompetensen blir oordnad, då får man kunskap. Jag förmodar att detta inte är den enda vägen till kunskap, annars låter det som att man får en paradox som liknar Schopenhauers; att man måste ha det ena för att få det andra men för att få det andra måste man ha det ena.:).
Om jag förstått dig rätt, men just nu känner jag mig inte alltför skarp, sov dåligt i natt.

Vad gäller informationssamhället håller jag med dig fullständigt. Informationen finns där, men det gör oss inte per automatik upplysta. Någon måste kunna erhålla informationen, tolka och kritiskt granska den. Tyvärr tror jag att det finns ett inverterat förhållande mellan mängden information och kritisk granskning, ju mer information det finns, desto mindre kritiskt granskar vi den. Kanske orkar vi inte längre?
Vi blir passiva mottagare, papegojer som rapar upp vad som sagts till oss. Men vad gör det när mottagaren för vår upprepning granskar det gutturala lätet lika okritiskt?:) Det kan till och med låta lite klokt!!!:)

Tack för kommentaren!

Anonym sa...

Sova dåligt är inte kul - eller, ja det beror förstås på. :)

Hur som, hoppas du genomtänker att det är helg och att du kanske får möjlighet att ta igen förlorad sömn.

Niklas sa...

Tack! Jodå, det lär bli att få sova i helgen, ska bli skönt. Hoppas du får en fantastisk helg.