
A picture lives by companionship, expanding and quickening in the eyes of the sensitive observer. It dies by the same token. It is therefore a risky act to send it out into the world. How often it must be impaired by the eyes of the unfeeling and the cruelty of the impotent who would extend their affliction universally.
Mark Rothko
Associationen gick direkt till Walter Benjamins "The work of art in the age of mechanical reproduction". Och sedan till Gadamer.
SvaraRaderaSpännande, berätta!
SvaraRaderaDet får bli kortfattat. För Benjamin: "[the picture] dies by the same token" -- en bilds eller ett konstverks "aura" förtunnas i och med reproduktion.
SvaraRaderaGadamer: "A picture lives by companionship [...] [and] must be impaired by the eyes of the unfeeling ..." -- bildens verkningshistoria, dvs dess tolkning i olika kontexter och tider.
(Benjamin-kopplingen är på sätt och vis långsökt, i alla fall sådan jag gav den ovan.)
SvaraRaderaHej Skymning! Långsökt eller ej, jag får nog läsa dem innan jag kan dra den konklusionen. Tack för förklaringen!
SvaraRadera